Search engine
V překladu znamená vyhledávač. To v praxi znamená, že web je optimalizován pro jakýkoliv program, který umí hledat na internetu. Ne tedy jen pouze pro velké vyhledavače jakými jsou Google.cz, Seznam.cz, Yandex.ru, Baidu.com, Bing.com
Co je tedy Search Engine Optimization?
Vypůjčím si definici Marka Prokopa, který již v roce 2009 ve svém rozhovoru pro internetový časopis Zdrojak.cz definuje SEO jako „ optimalizaci nalezitelnosti na internetu“
Ač optimalizace webových stránek musí držet krok s neustálím vývojem kterým internetové vyhledávače prochází stále se jedná o soustavnou práci, která vede k zvyšování návštěvnosti webových stránek tím, že jim pomáhá získávat vyšší hodnocení v organických (přirozených) výsledcích vyhledávání.
Obecně řečeno jedná se o soustavný proces ovlivňování viditelnosti (nalezitelnosti) webových stránek či Eshopů v neplacené části výsledků hledání vyhledávačů – Organic Search . Laicky řečeno, čím výš a čím častěji se váš web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím více návštěvníků a potencionálních klientů můžete z vyhledávače získat.
Jak to celé funguje:
1. Mám na svém webu zajímavou informaci, produkt, službu, kterou chci nabídnout co nejvíce uživatelům či potencionálním klientům
2. Musím tuto informaci formulovat do vhodného dotazu
3. Uživatel musí mít zájem o to, co nabízím
4. Uživatel zadá do vyhledavače dotaz, na který se mu můj web zobrazí
5. Aby uživatel můj web uviděl, musí se na zadaný dotaz ve vyhledavači zobrazit
6. Aby se dostal na můj web, nesmí kliknout na jiný web, pravděpodobně výše umístěný
7. Aby neklikl na jiný web, musí ho k tomu přesvědčit titulek a popis mého webu ve vyhledavači
8. Pokud klikne na můj web, mám částečně vyhráno
9. Uživatel se musí co nejsnáze dostat k informaci, produktu či službě, kterou předpokládá, že zde podle zadaného dotazu nalezne a odchází spokojen
10. Uživatel se vrací
Jaké jsou hlavní cíle SEO:
1. Zvýšení návštěvnosti
2. Snížení míry okamžitého opuštění webu a zvýšení průměrné doby návštěvnosti
3. Zlepšení viditelnosti webu
4. Snížení nákladů na zákaznickou podporu
5. Zvýšení korverzního poměru
6. Zvýšení zisku
Je SEO vhodné pro všechny weby?
Upřímně řečeno není. Jsou weby zaměřené pouze na určitou místní lokalitu, či službu, které jsou vytvořeny pouze za účelem např. informovanosti v té dané lokalitě. Jako příklad si vymyslím web pro TJ Hornídolní. Zde je účelem webu, aby se uživatel mohl podívat na fotky ze sportovních utkání, popřípadě se informovat jaká akce a kde se bude konat. Takže všichni z Hornídolní znají URL webu a tím je účel webu splněn a není třeba, aby byl jeho obsah šířen mimo zájmovou skupinu.
Dalším příkladem může být např. místní farma, která prodává mléko a mléčné výrobky a má plně pokrytý prodej své produkce, ale potřebuje své zákazníky informovat o novinkách a výlukách prodeje.
Čeho se v SEO vyvarovat?
To co se vám opravdu nevyplatí, jsou nekalé SEO techniky čili PraSEO
K hlavním zásadám jak se jim vyhnout patří:
1. Nedělejte nic, co by jste neudělali, kdyby neexistovali internetové vyhledávače
2. Nedělejte nic, u čeho by vám vadilo, že to ví vaše konkurence
3. Nezapomínejte na to, že za dobrými SEO výsledky je spousta soustavné práce, a chce to čas, aby se projevila